lördag 28 juli 2007

men va fan...


Först och främst vill jag klargöra, innan någon studsar in här och triumferande utstöter något i stil med: - aha! Jimmy, du är allt en avundsjuk och missunsam jävel... att antagligen, för att inte säga högst troligt så kan det vara så att jag har missat en infallsvinkel.

Men jag kan ändå inte låta bli att fascineras över synismen kring det ultraamerikanska nöjesprogrammet - jodå, jag är pro-USA, så inget fabulerande här tack - Extreme Makeover. Visst, det är hjärtskärande och jättegulligt att se helt socialt utslagna, överbefolkade, ruinerade osv. familjer berikas med ett helt nytt hem.

Men på riktigt, var fan finns framsynheten? Om vi bortser från det rent infrastrukturella, ja till och med aspekten kring stadsplanering så borde det väl säga sig självt vilka konsekvenser det får att smacka upp en 1-miljondollars kåk längs med "dirty gettho death row" på sikt. Och ja, det är tårdrypande att se sex-barns-familjen få en megapool, en gokartbana, en spelhall plus övrigt obskyrt skit som man kan tänkas chroma en kåk med - men vem i helvete ska betala driftskostnaderna för dessa nya extravaganta levnadsvanor. Jag menar, den där ensamma familjefadern lyckades ju inte ens dra in en dime till lite extranajs fredagskäk förrut... Men nu satan i gatan så räcker lönen till både uppvärmd pool och bensin till gocartsen...

Jag räknar och räknar - men jag måste helt klart ha missat något.... skit oxå, nu blev det fyra prickar i slutet på meningen, förstå hur upprörd jag är då.


Inga kommentarer: