söndag 8 juli 2007

I can't hear you!



Söndag moron... mongon... morgon, och regnet ligger fortfarande som en blöt filt över min soltörstande själ... Ska det vara så här? Försöker intala mig att snart så vänder det - men även jag med mina begränsade meterologiska kunskaper är väl medveten om att en lång varm sommar kräver ett högtryck i dess början som värmer upp sjöarna. Förvisso så var det ju tio dagar där i början av juni som lovade gott, men efter det gick det grus i maskineriet och har nu sugit balle i en månad ungefär. Dessutom så närmar ju sig semestern med stormsteg vilket gör Papi än mer frustrerad. Det får helt enkelt bli en avreageringsrunda nu på dagen med en artificiell avslutning på Open Sun.

Men det var egentligen inte det jag tänkte skriva om, även om det finns en viss koppling då innehållet går att relatera till årets Roskildefestival som "sjönk". Och då var ändå våran senaste (2004) den blötaste i mannaminne, med konkurrens av 1991.

Nåväl, jag ägnade förmiddagen åt att sitta och snatta musik och kom att tänka på de otaliga konserter som har passerat revy genom åren. Många bra - andra sämre - och vissa gudomliga. Och för att få etikettera sig som en gudomlig konsert krävs inte alltid dess storlek eller 5 + av Bjurman i Aftonbladet (där brukar det egentligen krävas det motsatta), utan det kan vara helt andra referenser som visar sig avgörande. Tex. hur delaktig man var i crowden, vem man var där med, vilken sinnesstämning man var i, hur svårt det var att få tag i biljetter eller bara för att man blev överraskad och inte hade några förväntningar.

Därför gav jag mig på konststycket att försöka lista de konserter som har betytt mest för mig. Jag har försökt rangordna dem, men samtidigt vet jag att om du frågar mig om en månad så har jag säkert ändrat mig. Nåväl... scream for me sweden!!
  1. Prodigy - Lollipopfestivalen 1996
  2. Noice - Avenyn Södertälje 1996
  3. Robbie Williams - Roskilde Gröna Tältet 1999
  4. Barenaked Ladies - Roskilde Gula Tältet 2001
  5. Lars Winnerbäck - Borgholm 2005
  6. Duran Duran - Hovet 1988
  7. Kiss - Stockholms Stadion 1997
  8. Iron Maiden - Roskilde Orange Scen 2000
  9. Robbie Williams - Stockholms Stadion 2003
  10. Noice - Södertälje Folkets Park 1982
  11. Håkan Hellström - Roskilde Vita Tältet 2001
  12. Craig David - Hovet 2001
  13. Iron Maiden - Hovet 1988
  14. Duran Duran - Draken 1984
  15. Lars Winnerbäck - Göta Källare 2001
  16. Public Enemy - Kolingsborg 1998
  17. Onkel Konkel - Nalen 2002
  18. Michael Jackson - Ullevi 1997
  19. Basement Jaxx - Roskilde Orange Scen 2001
  20. Depeche Mode - Globen 1998

Och då är det ändå bara en bråkdel av alla bra gigs som bevistats. De kassa då tänker kanske någon - jodå, och som en special award vill jag nog utnämna Bon Jovi på Sjöhistoriska - Jag har till och med förträngt om det var 1994 eller 1996 - Men sög gjorde det i alla fall. Lili & Sussie hade större ljusrigg och bättre ljud på sina folkparksturneér än gode Jon.

Högst upp på önskelistan just nu står Black Eyed Peas som gästar Stockholm den 13:e september... ska kolla med Ticnet om dom tycker att Papi ska få gå...

Inga kommentarer: