torsdag 1 april 2010

tema stilikon



Torsdag igen, och vi ska gräva lite djupare i vad som triggar Papi rent modemässigt. Vi byter dock infallsvinkel från att ha låtit en specifik person symbolisera influensgrader till att vända blickarna österut... JAPAN. Och detta under ackompanjemang av Synesthesia med Nobody Knows - behöver jag säga att Simon LeBon är med och proddar?

Japan inspirerar - Japan kittlar - Japan fascinerar, och det stör mig skyhögt att Gringo har varit i Tokyo... och inte jag. Japan i mina ögon både konkretiserar och visualiserar ett par återkommande begrepp när jag försöker förklara mina avstämningspunkter mot vad som är vackert i ett bild och formspråk - vilket i slutändan ger avkastning på mode. Jag pratar om "clean", "syntetiskt", "sharp edge" och "renhet". Visst kan jag tycka att vissa bitar av nutida trashmode är lite häftigt, men inget jag vill ta på mig.

Japan är också en glädjekälla för vintage och retro... ingen annanstans på jorden hittar du din livslinje modemässigt komplett representerat - ofta med attribut som dessutom borde ha funnits när tiden begav sig, men inte gjorde det. Jag måste fan dit innan det är för sent...

Inga kommentarer: