lördag 17 april 2010

back into time



Har ni tänkt på hur en isolerad händelse ibland får ringar på vattnet och aktiverar en kedjereaktion av stuff som på något sätt hänger ihop? Jag är inne i en sån loop just nu...

Det började med att en kille på jobbet hittat ett gammalt tidningsurklipp på mig in full affect som deejay från 1990 (karaktäristiskt för den tiden med svart kebba på sne och en psykadeliskt mönstrad skjorta eftersom acid housen precis breakat). Jag har själv från och till varit på jakt på just det klippet eftersom det symboliserar en viktig tid i mitt liv.

Just då kretsade det mesta kring spelningar på allt från klubbar, ungdomsdiscon, folkets hus, folkets park, svartklubbar till privata fester. Jag och min kompanjon och tillika vapendragare Challe plöjde ner både tid och pengar i att få syssla med det som vi brann för. På den tiden var turntableismen en konstart som rönte respekt och något man promotade ett arrangemang med. DJ:s var konstnärer som med teknik och tricks hänförde en publik - man var helt enkelt någon, och självklart triggade detta en 18-19-årings ego. Våra gudar var naturligtvis Rob N Raz på hemmaplan och Cutmaster Swift ute i stora världen. Vi missade inte en chans att se dem live och höll egna kurser med BPM-räkning och mixteknik för kidsen i miljonprogrammet.

Ovan ser ni Roberts finalprogram på DMC WorldFinals 1988 - samma program som han tog hem segern med på Daily News i Stockholm. Jag kommer ihåg att min dåvarande flickvän var med Challe och mig på den tillställningen och hennes betyg var att det var "det närmaste en regelrätt hjärntvätt" hon någonsin kommit - och jag tror det gäller än idag... Hur hänger då allt detta ihop? Hm... jag hade en röd tråd, men den försvann - hur som helst så har jag letat nästan lika länge efter det här klippet. Jag hade flera VHS-band med DJ-tävlingar och events, men de försvann ur en väska på CLOCK i Geneta...

...och där hittade jag den röda tråden igen - Jon P dök nämligen upp härom dagen och förkunnade att han hade hittat förpackningar med färdiga sallader och mackor med den gamla CLOCK-loggan på... for what its worth.

Inga kommentarer: