lördag 19 september 2009

sommarens sista suck




Så var äntligen en lång nattvecka på jobbet över - grand finale blev en 13 timmars övertidshappening, men på ett sjunkande skepp så får man ta de utsträckta länspumpar som finns till hands. Någon ska ju betala hyran.

Därför var det en lätt sömndrucken och illamående Papi som väcktes av en desperat kämpande septembersol som skickade smucka sommarvibbar genom rullgardinen. Här var en chans som inte fick förgås, snart piskar det ner nollgradigt höstregn, så på med promenixpjucken och ut i det härliga vädret. Tog en lång maktpromenad genom stadens västra delar och i bostadsområdena så kitllade den välbekanta lukten av nytända grillar vilket fick en ganska tom mage att gör frivolter.

Förvisad till ensamhet i stan så var det kanske inte riktigt läge att fyra på en grill på balkongloungen, men väl en krispig pizza och en tillhörande mogen shiraz. Antagligen sista sucken med andra ord och nästa helg så åker nog bord, stolar och matta ner i källaren. Har jag dock tolkat den här hösten rätt så lär det inte vara brist på suckar i vilket fall som helst.

Vad ska man då hitta på en kväll som denna? Det sunda förnuftet säger naturligtvis att jag borde hörsammat Robban på jobbets uppmärksamma kommentar om att jag såg ganska blek ut. Så ett besök i kroppsgrillen vore ju inte fel... här måste jag dessutom stämma upp i den lokala hyllningskören som uppmärksammat affischen utanför mitt gamla solarium uppe i Rosenlund - "NYA RÖR I ALLA LIGG" ... jojo... där får man valuta vill jag lova. Därefter så säger ju samma sunda förnuft att jag borde ta en dusch och trippa ner till Saint och botanisera lite i drinklistan, eller varför inte Park Hotels chilla foajé. Fast här bryter min personliga ekonomiska rådgivare från lyxfällan in och hytter med fingret...

Så istället så blir det väl en förutsägbar kväll framför en stulen film på nätet, en tömd chiraz och ett lyxrunk framför datorn... Nja, så illa eller bra kanske det inte behöver vara - jag kan ju faktiskt ge mig i kast med att vaxa ekbordet och montera Esters nya coola halkskydd i badkaret... eller varför inte bara lyxrunka... Hm, det blir nog till att singla slant.

Inga kommentarer: