fredag 4 september 2009

Jimmy googlar idag på




Vilken frukt som är mest C-vitaminrik:


Jag avslöjade ju i ett tidigare inlägg att jag har börjat trycka i mig i mitt tycke C-vitaminrika frukter för att maxa på immunförsvaret lagom till höstepedemierna. Det slog mig dock att jag egentligen inte har något vetenskapligt belägg som grund när jag nu trycker in kiwifrukter med skal och produktlapp, ja allt i gapet. Så därför blev det till att googiliboogeli.


C-vitamin finns rikligt i bl.a. citrusfrukter, potatis, kiwi och nypon. Världen mest C-vitaminrika frukt ser vi emellertid aldrig till. Det är det australiska getabocksplommonet Terminalia Ferdinandiana, en liten rund, grön frukt med stor kärna, som smakar som omogna krusbär. Denna frukt innehåller hela tre gram C-vitamin per hekto vilket är femtio gånger mer än apelsiner.

Se där, helt fel ute var man ju inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul inlägg, men du vet väl att ditt googlecitat kommer från en skoluppsats skriven av någon på mellanstadiet eller gymnasiet? :-)