måndag 11 mars 2013

zombies, run!


Underbart väder.
Klar hög luft.
Perfekta förutsättningar.
Noll respons från kroppen.

Hade tänkt springa långt idag men fick slänga in handduken redan efter 15 km. Benen responderade inte alls och jag fick verkligen borra ned huvudet de sista kilometerna och moloken slinka hem i oförrättat ärende. Det blir verkligen ett slag i ansiktet när sådana här dagar infaller, och man börjar genast fundera på om det är någon infektion som gror i kroppen eller om det bara är lack of inspiration. Den sista teorin hade jag förstått om de yttre förutsättningarna varit de motsatta - och infektionstanken är väl inte omöjlig men jag har å andra sidan inte uppmärksammat några andra symptom. Jag brukar förvisso få en kraftdipp av allergi och hösnuva på våren, men det är i samband med trädknoppning och dylikt. Och riktigt där är vi ju inte än. Nåväl, det blir ett löppass senare ikväll till jobbet - då kanske kroppen har tänkt om.

Annars är det så här, appropå inspirationsbiten, att jag har sprungit på en löparapp som faktiskt ser rätt intressant ut. Jag har ju fram till nu kategoriskt ratat allt vad löparappar heter eftersom jag inte riktigt ser syftet med dem. De som använder dem ger intryck av ett bekräftelsebehov där minsta rörelseyttring ska läggas upp för beskådan. Handen på hjärtat... när analyserade du, eller ens läste ett Runkeeper- eller FunBeat-inlägg? Typ aldrig. Och för de som använder apparna så fungerar de i 9 fall av 10 kontraproduktivt då de föder ett krav att förbättra sig hela tiden. Vilket är omöjligt. 


Men här har vi alltså en app som fungerar som pådrivare och antagligen väcker gamern och speldjävulen i dig. För i "Zombies, run!" tar du plats i ett virtuellt spel med en plattform som påminner lite om Civilzation och Red Alert.

Under själva löppasset där du ställer in hur långt du ska springa och ansluter dig mot GPS:n så får du en berättarröst som förtäljer vad som händer. Om det är zombies i närheten, om du blir jagad och måste öka eller om du hittar gears och annan utrustning som kan vara bra att ha. Springer du inte tillräckligt snabbt under vissa partier så kan du även bli bestulen på items. 

Har du en iPhone kan du mellan rösthändelserna lyssna på musik via iTunes och för Androidtelefonerna är det på gång med anslutning mot Spotify. Spelets huvudsyfte är att genom lyckade löppass rädda människor till din safety zone, dvs. din hemmabas. Och i takt med att du hittar prylar och löser uppgifter så växer din bas i population.

Jag har inte testat det här ännu, men ligger i startgroparna. Återkommer lite senare med en recension. Spännande idé tycker i alla fall jag.

1 kommentar:

LiteAvLinda sa...

Fasiken vad intressant! Berätta hur den är sen!