torsdag 19 augusti 2010

pretzeltown




Ibland..ja inte alltid - och definitivt inte lika ofta nu för tiden så har det sina fördelar att bo i centrala Södertälje. En stad som ständigt söker efter sin förlorade identitet och numera går balansgång mellan att utvecklas till en renodlad förort eller att hitta tillbaks till sitt gemytliga kurortsprefix. Men det är här jag bor och den centrala servicen som följer det dyra boendet tillgodoser mina behov. Dessutom skadar det ju inte att bo precis brevid pendeltågscentralen som tar en in till stan på 40 minuter.

Men det var inte det jag ville förtälja. Utan istället förmedla tillfredställelsen att efter en allt för lång dag, som började redan 06.40 med tvättstuga, få avsluta den med en kall öl på balkongen samtidigt som tonerna från Johnossi, som spelar på Pretzeltown-festivalen här intill, sveper mellan gator och innergårdar. Jag ska villigt erkänna att jag inte är deras största fan, men de har jäkligt sköna låtar och ikväll kändes det bara så rätt. Det mesta är förvisso skit på den här årligen återkommande festivalen. Men det beror nog mer på att jag inte har svartfärgat hår, miljökommunistiska åsikter och ett självförtroende below zero. Fast de brukar pricka in headline'sen rätt bra... Vill minnas att både Promoe och Hoffmaestro samt Gemini 5 passerat revy. Men ungdomarna förtjänar det här - det genererar många positiva krafter, och det är något den här staden behöver. Godnatt va... i morgon väntar skärgården igen.

Inga kommentarer: