onsdag 18 augusti 2010

blåsjobb




Satt på jobbet igår och lyssnade på en obskyr kommersiell radiostation som tydligen Lyssnar på mig för att Jag lyssnar på dem... ska dessutom vara Södertäljes egen radiostation även fast alla snackar skånska på den... Hur som helst så droppade de en gammal låt med Culture Club som jag inte hade hört förut, vilket är stort i sig då jag anser mig mer eller mindre komplett avseende pop-musik från 80-talet.

Det slog mig då att Culture Club är väldigt underskattade på det sättet att media har begränsat deras låtskatt till att innehålla i princip bara två låtar. Detta fenomen är i och för sig gällande för de flesta stora artister. Lyssnar man på radio eller tittar på MTV alt. VH1 så kan man tex. lätt få för sig att Madonna bara gjort fyra låtar under hela sin karriär.

En annan sak som slog mig, och som smärtar lite är det uppenbara faktum att signumet för 80-talspop, dvs. blåsinstrumenten (saxofon, trumpet, munspel) mer eller mindre är utrotningshotade fenomen nowadays... Undertecknad som har en fablaisse för storbandsarrangemang/jazz gillade verkligen band som Duran Duran (nähä!), Spandau Ballet, Eurythmics, Simple Minds, Huey Lewis mfl. som byggde upp sina låtar med blåskomp och munspelssolon. Ett av favoritstyckena hittar ni ovan 3.01 in i låten...

Mera blåsjobb åt folket!

Inga kommentarer: