torsdag 13 maj 2010

det småländska liret




Jag borde såklart ha varit på plats... jag menar, det är inte varje dag som Öster får den äran att köra över ett urblekt, modell disktrasa, Bajen - och på dess hemmaborg till på köpet. Förutsättningarna fanns där - inköpt biljett, trevligt sällskap med inbokat umgänge på Gröne Jägaren innan match (jag hade givetvis varit kamouflerad), barntillsyn uppstyrd och ledig dag i morgon... Lite för bra för att vara sant med andra ord...och det var det.

När barntillsynen i form av brorsan och DJ's kusiner larmade om svinkoppor så var det bara att rycka i handbromsen. Inte så mycket för att jag tycker att svinkoppor är så skrämmande - men de smittar, och det handlar inte OM de gör det, för det gör dom. Och jag har absolut inte tid eller råd med VAB i början på nästa vecka - så det var bara att lägga om planerna. Visst är det härligt med kids, men ibland är dom fan i vägen, och det har jag inga problem med att tycka.

Istället fick det bli en pappa-dotter-dag med långpromenad till leksaksaffären i Weda och matinköp på Willys. Jag hade för en gångs skull inte tänkt resignera inför Esters enformiga kostval avseende önskemiddag. Idag skulle Papi le chef fira köksliga triumfer genom att slänga ihop en het chili con carne med ris, grönsaker och bröd - och det slutade naturligtvis som vanligt... "Jag vill inte ha", "Jag orkar inte mer", "Det är inte så gott pappa"... Och det må så vara, men det är det som serveras så vi får väl se när hennes mage börjar skrika i natt. Jag tvingar inte i någon mat - men det faller på sin orimlighet att jag bara skulle äta korv och makaroner alternativt köttbullar och makaroner varje dag.

Och matchen då? Ja, en tröst i all bedrövelse var väl att den sändes på TV, så att jag i alla fall i realtid kunde få bevittna hur det småländska liret åt upp ett förvirrat Hammarby, detta till trots att man kontrakterat domaren och med våld försökte sänka ett flertal Österspelare med knytnävarna. Knivhuggarsöder levde upp till sitt kulturromantiserade rykte.

Inga kommentarer: