måndag 4 januari 2010

på onsdag åker skiten ut!


Mer musik... Jag tänkte att vi skulle krama ut det sista av julens perversiteter innan vi lustmördar spektaklet på onsdag... Va! en vecka för tidigt ryter de trendigt julmedvetna sakralerna - Nä! flera satans månader för sent piskar jag tillbaka... Jesus föddes väl i september!

Nåväl, det har med all säkerhet inte undgått någon - såhär in på bloggens fjärde levnadsår - att Papi vomerar över klyschig julmusik och uppdiktad fromhet. Dock finns det en liten tune som jag kan med, och det är Chris Reas mästerverk Driving home for christmas från 1988. Den slår an ett visst vemod, men också förhoppningar som tilltalar mig - förutom att den är musikaliskt laidback. Jag finner därför någon slags symbolik i att det är just Fibes, Oh Fibes som framför en cover på den - inte nödvändigtvis bättre men dock med sitt eget signum. Däremot har jag svårt att förstå varför de horar runt i Bingolotto-studion. Men det kanske är ett sådant där practical joke signerat Göteborg, vad vet jag.

Har förresten heller aldrig varit ett stort fan av Queen - förutom låten Dont stop me now... ja ni börjar fatta kopplingen igen... Ett visst band gör en version på den för Unibets Sverigesatsning under hösten. Att sedan Gringo snart kommer farandes och vill påtvinga er en variant som gör gällande att jag fattade tycke för just den låten i samband med Shaun of the dead... det får stå för honom, och han har antagligen rätt.

Inga kommentarer: