onsdag 23 december 2009

nattvak




Jag borde egentligen sova - men en märklig otagbar oro river i kroppen - så jag sitter uppe och ser hur ännu mer snö sakta faller ner på gatan utanför. Termometern säger -19 eller alternativt -1.9, jag lutar åt det sistnämnda och det är inte bara en önsketanke utan jag har någon slags vetenskaplig klarsyn om att det dessutom är troligast så. Jag vågar nog förresten lova en vit jul nu - och det är okej, trots min tydliga avsmak för den här årstiden. Jag kan till och med gå med på att det vita får ligga kvar fram till de första dagarna i januari - men sedan får det vara nog, vi måste göra plats för den annalkande sommaren. Märkte ni förresten hur underbart det var med ytterligare en minuts dagsljus idag - i morgon blir det en till...

Vi blev förresten med gran till slut ändå. Esters morfar hade inte hjärta att se flickebarnet utan något träslöjdsmaterial i vardagsrummet. Jag vet inte hur han gjorde - mest troligast är väl att han likt Lotta på Bråkmakargatan satte sig och väntade på att det skulle falla av en gran från en lastbil. Har svårt att tro att rättskaffens Lasse gick ut och tjuvhögg en gran. Men det luktar misstänkt vindpinad havsbris om den.

Har en dag kvar på jobbet... mm, jag vet... dags att kliva upp snart - sedan väntar en härlig nästan tre veckor lång ledighet. Vi har inget sådär inplanerat, men om ovan nämnda snö får ligga kvar så blir det nog en hel del pulkaåkning - DJ har ju äntligen kommit över sin märkliga rädsla för detta magkittel och tjoar glatt i backen. Kan nog bli en tur till Ragnhildsborgsbacken också om de kommer igång med pistningen, då får ju dessutom Papi chansen att klämma på sig sina slalompjucks och göra lite moves.

Har förresten upptäckt ett dilemma... AstraZenecas julfest och julgransplundring går detta år av stapeln på Tom Tits. Jupp, ni fattar... Samma ställe som far och dotter har bedrivit hetsjakt på och överöst med invektiv och elaka tillmälen. Både på blogg, media och in real life under hela året som gått. Ilskan har förvisso varit befogad eftersom deras utlovade luftballongshelvete aldrig lyfte, men nu får vi nog gott knyta näven i handen och faktiskt ta del av allt det roliga som till trots fungerar.

Inga kommentarer: