måndag 28 oktober 2013

Så mycket bättre?


Lördagen fortsatte med Sushikväll och premiär utav årets säsong av Så mycket Bättre uppe hos farmor och farfar på Boda. Och ska vi ta och skaka fram ett utlåtande så vetifan om det var så mycket bättre. Visst - det här är riktig feel-good-TV, och det kändes både familjärt och tryggt att få bänka sig igen. Lite som att få besök av en gammal vän man inte sett på länge. "Men du träffar väl inga vänner?" Nä, förvisso - men jag skrev så med lite metaforiska ambitioner.

Men det som förundrar mig lite är dels varför man inte försöker förnya programmet något, det är ändå säsong fyra vi pratar om. Och varför känns det som att man för varje omgång skrapar allt tunnare i artisternas historia? För mig var aha-upplevelsen de första vändorna just att man fick se och höra en annan bild bakom den person man trott man visste allt om. Lägg till en musikalisk touch av tolkningar och du hade succeprogrammet i din hand. Nu finns det en kommersiell underton som tar udden av det sköra och fina som fanns initialt.

Lill Lindfors då? Jaa... jag vet inte. En myskvinna som vi fick veta ingenting om. Och runt henne tassade sex andra artister med respekten påklistrad som ett dumt flin. Detta genomsyrade även låtvalen och dess tolkningar. Det var knappt det gick att utröna om det var en karaokeversion med sambarytmer eller ett ambitiöst försök att förstöra så lite som möjligt. Och det är just det som är programmets problem just nu. Jag vill inte höra discoprinsessor göra discoversioner och rapkungar stå och rhyma. Tänk vad befriande det skulle vara om Ebbot drog av en hardcorerap eller om Titiyo drog igång ett hårdrocksriff på Sången han sjöng var min egen. Men just det, jag glömde... numera handlar det ju mest om airplay och nedladdningar.


Någon som däremot var nöjd var fjant-Ester som hittade en gubbe med skägg på sin talrik. Myntsamlarfarfar har bråda dagar när nytt regelverk kring nyttjandet av dessa sedlar tas i bruk vid årsskiftet. Passar ypperligt då det behövs både hjälm, stövlar och säkerhetsväst. Tack säger Reine (internskämt).


Ja, den här farsgubben gick inte lottlös han heller - en försenad födelsedagspresent... eller vänta... något som är bortförhandlat kan ju inte vara försenat. Hur som helst så blev han glad för Petter Askergrens 16 rader som nu ska dissekeras under nästa veckas höstlov. Papi och Ester drar ut till ön i mitten av veckan och jag ser framför mig hur vinden viner och hur havet piskar nere vid bryggorna. I spisen sprakar en eld och tillsammans med ett glas vin så skänker de både värme och läsro.

Blir bra skit det. 
Sugar Mama? Hon ska vara hemma och dra in mer dinarer.

Inga kommentarer: