söndag 20 oktober 2013

löparglädje, trafikkultur och besvikelse


Bra jobbat Jimmy som Pär Lernström skulle ha sagt. En ny söndag och nya landsvägar som skulle betvingas. Vred kompassuret ett halvt varv och tog ut kurs mot Viksberg, Ladvik och Salemstaden - och det må jag säga att det är en intressant trafikkultur som råder ute på vägarna där. Som referensmall så var det en befrielse att komma tillbaka till Södertälje, och det om något säger ju en del. 30 nya kilometer att infoga i CV:t och ännu en enviromental påminnelse om att  den vedervärdiga vintern knackar på dörren. Nästa helg konfirmeras detta genom vintertid även på urtavlan. Järnspikars som Ester säger det.

Men nu var det inte det jag var här för - farsan och löpning känns som ett ganska devalverat nyhetsvärde. David Beckham däremot, han är alltid intressant.

I slutet på 2011 kom den första kollektionen från samarbetet mellan H&M och Beckham. En stilren och lite sportig edition med artiklar som fungerade lika bra i bingen som under kavajen. Färgerna gick i dovt grått, svart och vitt vilket gav ett sobert uttryck. Det enda dåliga med det hela var att man missbedömt intresset och ganska snart gapade både butikerna och nätshopen tomma.

Man skulle kunna tro att H&M lärt sig något när man till våren släppte kollektion nummer två, men så icke. Beckham hade anslutit till Paris och PSG vilket också kulörmässigt återspeglades på catwalken. Och om man sålde slut snabbt under hösten så var detta bara en viskning mot vad som skedde nu. Undertecknad var snabb och hann införskaffa sig några pieces, men sedan var det stopp. Inledde en mailkonversation... eller fel, försökte inleda en mailkonversation med H&M vilket länge var lönt i helvete - kompakt tystnad. När väl sedan någon orkade förbarma sig med en reaktion så skedde detta i form av ett standardsvar som gick ut på att man var glad över att jag uppskattade deras produkter. Fick ta till storsläggan vilket ledde till ett negligerande svar där man hänvisade till den nya kollektionen som skulle komma i september.

Vilket den också gjorde - men vilken ridå! Tråkiga färgval, tråkig design som för tankarna till mitten på 80-talet och dessutom en ganska obefintlig marknadsföring. Skulle inte förvåna mig om H&M denna gång har byggt ett jättelager och sedan står kvar med hälften om ett halvår. Sådant kallas karma.

Inga kommentarer: