fredag 13 november 2009

V som i vansinne




Ok, jag lovar - jag ska inte förstöra fredagkvällen med ett politiskt monotont malande, det orerandet sparar jag till valspurten under nästa år. Men jag känner ändå att jag kort vill markera med min åsikt i frågan.

Mannen på bilden heter Staffan Norberg och är kommunalråd i Södertälje, han sitter även som ordförande i stadsbyggnadsnämnden vilket kan innebära lite vad som helst beroende på vilken stad man synar under lupp. Och redan här bör varningsklockor börja ringa då det är helt ideologiskt uppåt väggarna att placera en av Lenins söner på en sådan position. Till Staffans försvar ska dock tilläggas att han av någon anledning åsidosatt sina förmodade ideologiska ställningstagande för att helt gå in för rollbeskrivningen - ibland... eller nej, lite väl ofta allt för hårt.

Vill man vara riktigt elak så skulle man kunna påstå att han helt har sålt sig som lakej till kapitalism och kommers - och så långt borde allt vara lugnt för en Papi som gärna och mycket förespråkar capitalism for mankind. Meeen, som Tony Irving hade sagt - problematiken är att denne proletär av någon anledning lyckas ställa intressanta aktörer eller projekt mot varandra. Därför blir jag åter beklämd när jag slår upp dagens version av Tina Lagerströms samlade sanningar:

Södertäljes enda biograf, dvs. Biografstaden Roxy med 4 salonger stängs med omedelbar och kort varsel till förmån för... hör och häpna Claes Ohlsson. Ja faktiskt redan på söndag... men what the fuck!! Visst, jag har följt den korta dialog av samhällsröster som har föregått beslutet, och visst förstår jag att hyresvärden för Galleri Luna, Telge Fastigheter, anar mammon av annan kaliber. Och ja, jag unnar Södertälje ett vuxendagis - men fan inte på bekostnad av en biograf i centrum. Och det är här mina ideologiska fördomar får sig en törn - jag menar yllesocksvänstern borde väl sitta med plakat och sovsäckar och barrikadera entren till Roxy istället för att stå med hacka och spade.

Kör ut Claes Ohlsson till Morabergs- eller Wasa handelsplats då vi under ett par årtionden har lärt in oss på att ta oss med bil till dessa verksamheter. Mina tuffa och stenhårda innerstadsvänner förundras över mitt försvarstal över en i deras ögon skitbio utan THX-ljud, 800 platser, bar i foajén, högupplöst megaduk, 720 graders surround osv... Men åter igen, what the fuck... Jag är killen som inte kunde bry mig mindre om jag tittar på VHS, DVD eller Blueray, jag är killen som bor i en centrumlägenhet med en massa åldringar runtomkring som knappast gillar ett hemmabiosystem, jag är killen som värdesätter att kunna trippa bort två kvarter till bion med min lilla bäjbi, jag är killen som gärna tar en drink eller ett glas vin efter bion och därför inte vill köra bil till Heron City, jag är killen som i det här fallet tycker att more is less - så ge fan i bion kommunisthelvete!!

Såja, nu kan vi fortsätta att fira fredag - imorgon blir det ett sympatibesök för att titta på Spöket Laban - perfekt för en liten middagslur för Papi.

1 kommentar:

Alice Mae sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.