fredag 6 november 2009

Fred-aga




Ordning på torpet, håll-igång-i skogen och Hotell Kantarell tillbaka i TV-rutan så Papi slapp ta fram rottingen för den sedvanliga fred-agan. Man vet verkligen att hösten är sent kommen när Marimba, Lucia och gräshoppan Åke är tillbaka med sina fyndiga pekpinnar i sann Beverly Hills-stil - dock inte lika uträknat porriga.

Apropå porr så har undertecknad haft två dagar med orgasmer avseende missbruksmantrande av populära ord på ledningsnivå. Missförstå mig rätt nu - jag är uppriktigt glad att få deltaga på dessa forum och instanser som kunskapare, och jag sörplar i mig av kunskaper som en katt. Men jag och min kompanjon Sasse kan ändå inte låta bli att förundras över hur snabbt vissa ord blir vedertagna att använda i både adekvata och icketillämpliga miljöer.

Veckans favorit stanande vid "Ad hoc" - vad säger wikipedia om det:

Ad hoc är latin, och betyder ordagrant "till detta", och i vidare mening "tillsatt för ett särskilt ändamål". Begreppet, som i grunden har med kunskaps- eller vetenskapsteori att göra, används i samhällsvetenskap - särskilt organisationsteori och statsvetenskap för att beteckna ett organ, en organisation eller en utredning med ekonomiska medel, personal, ett visst mått av makt, en styrelse och ett specifierat och avgränsat uppdrag... pew! Detta organ ska svara för en uppgift eller uppnå ett bestämt mål och därefter i praktiken avvecklas (även om detta inte alltid sker.)

Ja, ni ser att det finns utrymme för missbruk här av storleken flygplanshangar.


Annars bjuder denna helg på middag hemma hos farmor och farfar i morgon lördag - det ser vi med spänning fram emot. Farmor har ju matat facebook under ett par månader med sina gastronomiska frosserier och förlustelser.

Snart dags för Idol, dags att ladda rödvinet som dagen till ära inmundigas i ett senapsglas från Slotts...

Inga kommentarer: