tisdag 27 oktober 2009

kan inte bestämma mig...




Jag måste inledningsvis på något sätt sanktionera denna text genom att tydligt (och nu börjar jag nästan känna mig som dem jag ska häckla) markera att jag på ett sätt reserverar mig mot vad jag egentligen tycker - låter det märkligt? kan så vara...


Hur som helst så högaktade jag Peter Wahlbeck där på mitten av nittiotalet när han matade ut de genialiska "Für alle-serierna" med allt från Dragan till Tabac-man. Från stand-upscenen spottade han fradga och tv-succéerna med Z-Tv-mått mätt följdes upp av sidekicken till Björn i "Heja Björn" på den statliga TV'n. Han hade mig där kan man säga...

Men nu har något hänt, jag är inte riktigt lika säker på att jag tycker att han är rolig längre - och frågan är om han tycker det själv. Jag blir betänksam när jag ser hur han saktmodigt, likt en avgående monark krystar fram mimik och ganska torftiga skämt som går ut på att bekräfta sig själv.

Nu under hösten har han vid ett par tillfällen dykt upp i 5:ans "Roast på Berns" och det som slår, och fascinerar mig är hur underdådiga alla de andra stå-upparna är mot honom. Det är precis som om det pågår en tävling i vem som kan skratta mest hysteriskt åt hans vaggande. ELLER, så är det här en högst privat tillställning med interna koder och skämt som är oss förgängliga - vilket i så fall skulle förklara varför det sänds på lokaltv-stationen 5:an.

Och det som stör mig allra mest då, är att det antagligen ÄR kul och att jag fattar nada.

Inga kommentarer: