onsdag 25 april 2007

Umgängesförbud



Jag hade förvisso kalkylerat med att frågan skulle aktualiseras någon gång framåt Esters 15-16 årsdag... Nu dök den upp redan vid ett års ålder vilket ställde mina förberedelser på sin spets. Men som den flexibla människa jag nu är tvingas jag således agera med ackuratess.

Jag känner mig nämligen bekymrad och oroad över Esters umgängeskrets och dess vokabulär. Intet ont anande skickade jag i söndags ut henne i den sörmländska vildmarken till Sundsvik hills (ej att förväxla med Hill 937 aka. Ap Bia Mountain) - det hela fortlöpte väl enligt gängse regler och förordningar fram tills det att mitt lilla flickebarn hittade ett par kottar som hon instinktivt började tugga på. Att då få ett: "- Titta! Ester snaskar kotte" slängt mot sig kan jag bara ana vilka freudianska följder det kan ge. Därför, och med stöd av Geneves barnkonvention, så beträder hon från och med nu inte Sundsviks High Chaparal utan hennes blåa små hörselskydd - Basta!


Appropå Ester så är pågående vecka en riktig festvecka - Lill-Apan fyller 1 år med barnkalas på tisdagen och vuxenkalas på söndagen (då kommer hennes krambjörn, tillika gudfar på besök i gestalt som Klippeti-Clabbe). Däremellan ska hennes farfar firas av två gånger för väl uträttade 60 år. På torsdagen är det öppet hus på Bodastigen och på lördagen drar turné-Börje vidare till Vagnhärad med stor baluns i en festlokal som släkten Bergqvist trofast har nött ner genom åren. Lika ofta i sorg som i glädje.
Appropå "appropå" och likväl appropå ingenting så påminde Virre mig idag om de klassiska kiwi-tårtorna. Låt se om det vankas någon sådan under de aktuella dagarna.
Hur som helst - grattis fan.

Inga kommentarer: