fredag 15 juni 2007

Sommar i P1



Ambitionsnivån brukar vara ganska hög så här års - likaså brukar man av någon anledning intala sig själv att i år ska jag verkligen ta mig tid. Märkligt egentligen, då det alltid brukar sluta med att man med lite god vilja och tur, har lyckats pricka in 3-4 program på sin höjd när sommaren summeras. Och allt i någon slags självpåtagen roll att bidra och befrämja den instution i det svenska sommar- och semesterlivet som nu detta program utgör.

Själv associerar jag, och skapar minnesbilder av tex. en solig filt som luktar coccos omgärdat av flugsurr och lukten av kaffe med bulle. Eller vågornas kluckande mot en brygga med måsars skri som ljudkuliss. Eller varför inte den tryckande hettan i en semesterbil på väg mot lite avkoppling som antagligen bara mynnar ut i någon slags klaustrofobisk otillfredställelse (ja, det vill säga innan svett-papi skaffade bilar med AC). Och den utlösande faktorn är naturligtvis signaturmelodin som Sten Carlberg skrev 1952 under en seglats i höjd med Franska stenarna på Nämdöfjärden.

Nyligen presenterades årets utvalda, årets smaksensation, årets finest till detta hedersuppdrag. Många namn klingar intressant och vissa är återkommande nygamlingar. Efter att ha kalkylerat och gjort en snabb överslagsräkning så känner jag att följande "pratare" ska få mitt förtroende som loj åhörare under en stekande sol eller ett kissande grått molntäcke:

  • 29:e juni - Jessika Gedin
  • 4:e juli - Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
  • 19 juli - Rigmor Gustafsson
  • 24:e juli - Martin Kellerman
  • 26:e juli - Salem al Fakir
  • 4:e augusti - Paulo Roberto
  • 10:e augusti - Filippa Reinfeldt
  • 11:e augusti - Pernilla Wahlgren
  • 17:e augusti - Howlin' Pelle Almqvist

Men både du och jag vet att detta är en sanning med modifikation - antagligen kommer radion att var låst vid min ambrosia för öronsjälen, dvs. P3 - och någon gång på eftermiddagen när huvudet är alldeles mosigt kommer jag under ett par klarsynta sekunder utbrista "attans nu har jag missat Sommar idag igen - varför sa du inget A-K?"

All information och lite därtill hittar du under den här länken: Sommar-i-P1

4 kommentarer:

Anonym sa...

REKOMMENDERAR 1 JULI, 6 JULI, 7 JULI, 8 JULI, 14 JULI, JÄTTEREKOMMENDATION 18 JULI, 29 JULI, 30 JULI, 7 AUG, 12 AUG,
PERNILLA WAHLGREN PRATAR SOM EN BÄBIS - FUNKAR EJ. 3 AUGUSTI - OM DU VILL VARA FAKIR...

Clabbe, Rutten medlem i DK sa...

Om du har en ipod så är det väldigt smidigt att tanka hem alla program med itunes. Klistra in följande länk http://www.sr.se/podradio/xml/sommar_i_p1.xml
så tankar Itunes hem program dagligen. En nackdel, eller fördel, är att ingen musik ingår i dessa versioner av programmen, så de är under en timme långa.

g sa...

Om han nu har en ipod så är det säkert Jelly Lees röda pervoipod.

Förhudslös och Ryggradslös sa...

det är väl klart att Pernilla pratar som en bäbis - hon är ju min babe. Hade inte spaggen varit där först så hade jag varit framme och kört italienska skrevjuck redan 1984.