lördag 11 september 2010

hunden, katten, glassen!





Lördag, och inskolning stod på schemat.

SSK genrepade mot Linköping inför elitseriestarten på torsdag och jag såg det som ett ypperligt tillfälle att skola in flickebarnet i den sanna läran. Förvisso ska det väl förkunnas att Papi har uppvisat starka Judas-later de sista 5 åren, frånsett att han inte har förått någon än möjligen han själv. Det var hur som helst en tur tillbaka till de domäner som under 21 år och 80-100 timmar i månaden var Papis andra hem. Säsongen 2005 fick bli den sista, och den främsta anledningen stavades just nog E-S-T-E-R. Han var mätt och spyfärdig på allt vad SSK och hockey hette, och det oändliga kuskandet runtom i Sverige till sunkiga hockeylador hade tagit ut sin rätt...

Nu är såren slickade, och jag andas morgonluft och en tilltro till årets uppsättning. Detta verkar vara gällande även för de gamla trotjänarna på fd. Sektion G som nu åter satt på sina invanda platser, högst upp i templet - precis som om tiden stått still. Vi teamade därför upp och trängde oss in hos de främsta läromästarna vad det gäller kraftfulla hockeyramsor - speciellt de som slutar på ett "A". Ester var förvisso föga imponerad av dessa, och lystrade först när jag i ren desperation slängde ur mig ett "Hunden - Katten - Glassen!!" (thanks to Johan Glans/Thomas Sandström). Därefter ekade den gälla flickrösten taktfast resterande stund av matchen. Kändes därför lite otacksamt när hon sedan under vandringen hem från ishallen bytte till ett evighets S-S-K!!

Matchen då? Tja, SSK gjorde vad man på hockeyspråk säger, knullade Linköping med 6-2. Och det såg faktiskt så där bra ut som jag hade en svag föraning om att det skulle göra... Och bara det att Linus Videll visade upp tendenser till underbara Ross-moves gör att vi kommer tillbaka.

Sveriges bästa korvnasare har hittat hem igen... och tro mig, jag hade behövts i kioskerna idag.

Fotnot: Läser i Aftonbladet att AXA Sportscenter fått bottenbetyg i en undersökning, mest pga. att det luktar illa... Kan bara skriva under på det - det ligger en lätt bouquet av avföring över hela arenan - men vad annat att vänta när DunderKlossarna är tillbaka.

Inga kommentarer: