söndag 30 augusti 2009

DEFCON 4




Man vet att man börjar bli gammal när man sänker garden en aning inför sådant här dravel... Från att ha levt ett bekymmerslöst liv i de odödligas skugga så har pusselbit på pusselbit adderats till mitt personliga livspussel - och plötsligt är jag inte lika kaxig längre.

Det är inte många år sedan som jag fnyste föraktfullt åt folk som lät en sketen förkylning stå ivägen för ett träningspass - men ett par hjärtrelaterade dödsfall i min närhet senare så är jag den förste att avstå att spränga lungor och hals till max en snorig vinterkväll.

Naturligtvis ska man alltid ställa saker i paritet och proportion - och jag kan stundtals äcklas åt den onödiga masshysteri som media lyckas skapa kring irrsaker. Och den inställningen hade jag en bra bit in på sommaren kring deras relation till svininfluensan. Men nu när det börjar närma sig förkylningstider så har jag börjat backa lite och höjt beredskapsläget till DEFCON 4. Det som triggar lite olustkänslor är ändå att det är en helt ny influensastam som härjar och att den attackerar så kraftfullt mot unga och friska människor...

Därför har jag till trots mitt machoförflutna börjat scanna lite nätsidor samt undersöka vaccinmöjligheter och dylikt - dessutom har jag sakta börjat förstärka immunförsvaret lite ytterligare med c-vitaminrika frukter och bra kosttillskott. Jag måste ju för bövelen få uppleva även nästa sommar, det är ju det jag lever för.


Sen kan det ju faktiskt vara så att detta bara är naturens egen reglering av människobeståndet...

Inga kommentarer: