fredag 16 februari 2007

Väckan Såm Jick

Tänkte i sann Mats Olsson-anda, efter påtryckningar från mina mest hängivna bloggläsare summera veckan som gått. Naturligtvis med samma osammanhängande struktur där varje infall och synopsis gärna har så lite som möjligt med varandra att göra. Och likt Expressen funderar jag även på att paketera det sunkiga innehållet genom att ge mig själv blogg-rubriker och epitet i stil med: ”Sveriges Mäktigaste Bloggare” eller Sveriges Mest Inflytelserikaste Hobbylöpare”. Och när jag ändå är igång, varför inte: ”Trendriktigast kring Sture…eller jag menar Marenplan”.

Telia har tydligen förnyat och förbättrat sin kundservice efter upprepad kundkritik och usla betyg i diverse undersökningar. Det är möjligt, egentligen har jag inget referensmaterial eller egna upplevelser som motsäger det faktumet. Men jag kan tycka att 31 minuters väntetid och placering som nr. 27 lämnar mer att önska. Men här är ändå ett företag som försöker frigöra sig från sin tidigare statliga och monopolistiska pseudovärld. Heders!

Har fastnat för Dennis Lehanes målande bildspråk i boken Svart Nåd. Här följer man Patrick Kenzie, Bubba Rogowski och Annie Gennaro genom Bostons kriminella kretsar spetsat med besök hos en verklighetsfrånvänd läkar- och psykiatrivärld. Utöver detta kryddas hela soppan med en sinnessjuk galning som hela tiden ligger ett steg före. Helt i klass med Kay Scarpettas albino-freak som förföljde henne. Ja, han är kanske till och med något mer utstuderad och beräknande. Stefan Mählqvist hade sagt ninaninana ninanananana ninaninanininana – Veckans Boktips!

Time Care – Jodå, veckan inleddes i dur. Plötsligt öppnades en dörr till möjlighet att få styra sin egen arbetstid. Smaka på orden ”bestämma själv”, eller lek med den vansinniga tanken ”ta egna beslut” …(introt till twillight zone klinkar i bakgrunden). Dock blev jag genast nedplockad från mina höga hästar av skiftets egen nazgul i tillhörande KPMLr-uniform, direkt utsprungen från stallängan på Perssons gård. Självklart var detta bara ett fördolt lönnmord på den lojale industriarbetaren vars enda syfte härrörde i: 1. Totalstyrd arbetsledning 2. Övergång till 5-skift 3. Samt varsel och uppsägningar. Och vad ska man tro? Det här är ju inte direkt en kille som är känd för att vara särskilt konspiratoriskt lagd.

Peter Cossi – James Brown – Anna Nicole Smith – Johanna Sällström… Mitt i all tragik vågar jag ändå påstå att vår gode italienare inte har det jättetråkigt däruppe…


Tuppkamsmössan överst tänker kanske någon... Jodå, macho-myten Kent från Östersunds mörkaste skogshuggarkvarter dök upp härom dagen något svart i synen, när det i ett svagt ögonblick gått upp för honom att Jimmy ska husera ensam på bryggan med nio kjolstycken på söndag.

Inga kommentarer: