onsdag 29 augusti 2007

Nya bokar

Papi the bibliotekarie har avverkat två nya alster hämtat från litteraturens finrum och högborg - Bokus pockethörna. Självklart förtjänar dessa ett omdöme, och vem gör det bättre än initierad och påläst undertecknad. Håll till godo!

Roslund & Hellström - Edward Finnigans upprättelse betyg: 3.5/5


I Sverige blir en man vid namn John Schwarz häktad för misshandel på en Finlandsfärja. Det är något som inte stämmer med John, vem är han egentligen? En man utan identitet? En man som egentligen borde vara död? I USA förbannar Edward Finnigan sitt öde. Trots att många år har gått kan han inte få ro så länge han inte får upprättelse för mordet på sin dotter. Han har blivit berövad det avslut som han varit så säker på. Kriminalkommissarie Ewert Grens förstår inte först vad det är han har framför sig när han börjar förhöra John. Ett politiskt spel, men också en härva där mänskliga relationer och starka övertygelser har stor betydelse. Edward Finnigans upprättelse är en berättelse om vad strävan efter upprättelse kan göra med människor. Om vem som är offer och vem som är brottsling. Men framförallt är det en andlöst spännande och intelligent kriminalroman som engagerar och överraskar.

Dennis Lehane - Mörker ta min hand betyg: 4.5/5

Privatdetektiverna Patrick Kenzie och Angela Gennaro åtar sig att skydda sonen till en känd psykiatriker som av misstag verkar ha retat upp Bostons maffia, och därför fått ta emot ett antal hotelser. Snart står det klart att hoten inte kommer från maffian, utan istället leder spåren åt ett än mer skrämmande och samtidigt osannolikt håll: en seriemördare som sitter fängslad sedan tjugo år tillbaka.Plötsligt inträffar en rad ohyggliga mord där offren blir grymt torterade. När Patrick Kenzie och Angela Gennaro gräver djupare i saken upptäcker de flera likheter med tidigare olösta fall och att mördaren är någon som kretsar kring dem, och som känner till deras förflutna. Någon som leker med dem och ser dem som sina nästa offer.

Helt klart Lehanes bästa i serien om det strävsamma paret Kenzie och Gennaro - jag skulle mycket väl ha kunnat sätta en femma i betyg - för så spännande och nervkittlande var boken - men som den perfektionist, och korrekturläsande retoriker som jag nu är så kan jag stundtals inte låta bli att iriitera mig på vissa smådetaljer. Personligen så tycker jag att en kronologisk serie, där din relation till huvudpersonerna växer fram samtidigt förpliktar. Att då missa viktiga historiska referenser som tidigare delgivits kring dessa måste därför resultera i ett poängavdrag. I övrigt så rekommenderar jag starkt denna bok.

Dessutom väntar jag in filmatiseringen av "Gone, baby gone!" - releasedatumet är just nu satt till den 31:a oktober. Filmen regiseras av Ben Affleck, och huvudrollerna innehas av Casey Affleck och Michelle Monagahn. Inte helt kända skådespelare, vilket jag tycker fyller ett syfte - dessutom stämmer de fotoclips som har släppts överens med den bild jag har av dem. Morgan Freeman har även han en viktig roll i filmen.

Orkar man inte vänta till oktober så har precis Harlan Cobens bok, "Berätta inte för någon", rullats upp på de svenska biograferna. Jag har inte sett den ännu, men jag har stora förhoppningar då boken ifråga inledde min romans med nämde författare. Coben håller alltid ett högt tempo i sina böcker med snabba vinklingar och nya infall. Dock kan man börja ana, en sådär 5 böcker senare, en återkommande hook i hans böcker. Dvs. Inget är vad det ser ut att vara, alltid är det något från det förflutna som väcks till liv och dras upp till ytan och alltid är det en eller flera personer som inte riktigt är dem de utger sig för att vara... spännande i vilket fall som helst.

2 kommentarer:

g sa...

jaha... nu lägger han tydligen ner sin energi på att recensera böcker... inte undra på att nya numret av POJB aldrig blir färdigt...

Förhudslös och Ryggradslös sa...

det rör sig snarare om ett logistikproblem - tydligen har tryckeriet på Kämpevägen 29 upphört, vilket har försenat leveranserna.