lördag 25 augusti 2007

lam lördag i en lanas liv

Jag hade rätt stora intentioner om att uträtta storverk under lördagen - planeringen kändes fulländad och uppläget genomtänkt. Vi kan väl säga att jag nådde halvvägs.

Inledningen gick dock i supremehetens tecken och det var en laddad Papi som ramlade ut på gatan. Skön temperatur på de skuggiga gatorna och en sol som letade sig fram med sina strålar där den kom åt. Kände mig ganska utvilad trots att dårarna på Badhusgatan avslutade sin fest framåt tre - och då ska man ha i åtanke att deras balkong använts förtjänstfullt som ett surrogat till Norra Stå alternativt en nerknarkad terrass på Söderstadion - ni vet där Klimpen brukar hålla till.

Första anhalt var Stadium-butiken - ett unikt forum för hur man lyckas få in typ ingenting på hur stor yta som helst (och nej, jag tänker inte ta diskussionen om hur mycket "helst" är). Men man måste vara jävligt nöjda över Sveriges största kassadisk och hörnan med kanoter och fjällvandrarequipment som upptar 25%. Jättenice om det inte vore för den lilla detaljen att ingen i Södertälje har några likvida medel, och tanken att dess invånare skulle våga sig ut i skogen känns tämligen skrattretande. Tro mig - back in da days jobbade jag som fritidsledare, vilket förutom att det inbringande en gigantisk lön även premierades med sommarkollo i Spillersboda. Och det var lika roligt varje gång att se dessa förortsligister skita ner sig över lite skogsmörker och en blodig yxa i utedass-dörren.

Nåväl, den lätt förvirrade ynglingen i en snor-orange tröja såg om än mer förvirrad ut över mitt önskemål gällande en Exel-klubba med flex 34 och soft blad... - Glöm det!, sa jag och gick ut med outrättat ärende. Jag lade till och med tillbaka de två Nike-tröjorna jag hade plockat på mig för att statuera ett upproriskt exempel. Väl utanför ropade Andres Esteche på mig från scenen vid Politikertorget - han ville tydligen att jag skulle vifta med armarna - jag tittade iskallt på honom...

Nä, jag ska inte vara elak. Jag kan till och med erkänna lite i smyg att jag faktiskt uppskattar killen som entertainer - och om det gick så skulle jag unna honom lite mer framgång. Det krävs verkligen att man tror på sig själv om man fortfarande fyra år efter ett genombrott(?) i det subtila Fame Factory har gnistan att stå och yla i olika köpcentrum varje helg i hopp om att vinden ska vända. Tyvärr är väl Sverige likt den amerikanska södern inte riktigt redo för gay-latino. Men å andra sidan så är det ju inte heller helt fel att vara kung på Patricia på söndagarna. Go Andres! olé olé!

Någonstans mellan korven och RB'n vid Kringlan grillen och min vandring till garaget vände dock min egen vind. Det som från början såg ut som en snabb ride ut till ICA Maxi för att A-K skulle få mörda min tomburkssamling urartade till en odyssé som tog oss ända till Kungens Kurva. Appropå mörda, så var det helt klart ett ont öga som stirrade på mig när det gick upp för min själsfrände att hon precis matat in 125 Red Bull-burkar i automaten... -"Jaha"...var väl typ det svar jag fick till. Kungens Kurva ja, anledningen till att Griffen tvingades ut på motorvägen var att A-K promt var tvungen att få tag på en iPod-Shuffle till sin kusin i födelsdagspresent, och det idag dessutom. Basta! Nåja, tänkte jag - kan ju alltid platespotta lite, Kurvan en lördag brukar ju vara välbesökt. Detta stämde, och tydligen var det årsträff för alla satans bilar i 950-serien förutom det utmobbade aset 952...suck. Jag kunde dock trösta mig med den eftersökta Exel-klubban trots allt. Den fryntliga stämningen i bilen på vägen hem utsattes för påfrestningar i takt med att A-K plockade in tre bilnummer - i höjd med Mälarbron var jag benägen att låta henne gå hem.

Väl hemma så hade tiden sprungit ifrån Papi - dubbelt upp. Tanken om att få röra på påkarna, inspirerad av VM i Japan hade gått i stöpet, likaså mina intentioner som går tvärtemot min personlighet att gå och returnera glasflaskor och burkar gick om intet. Så här sitter jag nu, med en sovande prinsessa och en fru som farit sin kos till Västerhaninge. Snart är det dags för en kulinarisk upplevelse i form av pytt-i-panna med stekt ägg och till det morotsjuice för Ester och en kall Åbro till Papi...

Vad resten av kvällen har i sitt sköte får tiden utvisa - jag vågar dock påstå att så mycket sköte lär det nog inte bli... over and out.

Inga kommentarer: