söndag 11 mars 2007

rätt låt vann... (del 1)



...dom säger det i alla fall, dom som kan - svenska folket. Och i takt med att år adderas till min livslinje så har jag funnit att jag upprörs mindre och mindre. Appropå "rätt låt" så slog det mig hur sällan det är som jag har varit ense med övriga Sverige, för att inte säga övriga Europa... ja bitar av Asien också om vi ska vara krassa. Och det säger kanske mer om mig och mitt musikkunnande men eftersom det är min blogg så hävdar jag det motsatta.

För att bena upp lite i min egen festivalodyssé så satte jag mig ner och spaltade upp lite milstolpar från minnenas parad:

1978 Izhar Cohen & The Alphabeta med A-Ba-Ni-Bi - har egentligen inget minne av att jag satt uppe och såg spektaklet, däremot kommer jag ihåg att alla de stora grabbarna på gården hojade runt på sina limp-cyklar och sjöng på den. Ja, det vill säga när de inte sjöng "Jimmy är 0 år".

1979 Dschingis Khan med Dschingis Khan - för att vara helt ärlig så är det nog Vikingarnas version som spelades sönder i den biega Amazonen som har etsat sig fast.

1981 Bucks Fizz med Makin' your mind up - nu börjar det arta sig, vet bestämt att jag låg nerbäddad i en soffa på Biblioteksvägen i Vagnhärad med en sinnesjuk allergiattack. Vet dock att jag här inkasserade min första favorit-etta.

1984 Herreys med Diggi Lo Diggi Ley - gick liksom inte att värja sig för strömmen, man bara drogs med. Minns speciellt konserten i folkparken här i Södertälje som bongade in något slags all time publikrekord. Fast ska man vara prexcis så var det nog brorsan Jerry som hade dem som idoler.

1986 Sandra Kim med J'aime La Vie - Egentligen den första låten som jag verkligen verkligen ville skulle vinna. En refräng som satte sig direkt (och som faktiskt håller än idag) - dessutom var det säkert någon slag frigöresleprocess som var på gång hos undertecknad då det stack ut mot etablissemanget att en 14-åring tävlade. Och om det är någon som undrar var Anders Lundin har fått sitt scenspråk ifrån så är det bara att söka upp henne på YouTube - guds gåva till insnöade nostalgiker. (Och okej...jag var lite kär i henne...punkt)

1987 Plastic Bertrand med Amour Amour - följde upp året efter med att pricka in plats nr. "näst sist". Tyckte låten var grym, och här födde nog Vanilla Ice sin idé om scenoutfit - Rosa läderjacka plus våtdräktsbrallor.

(fortsättning följer)

Inga kommentarer: