söndag 25 augusti 2013

Sensommarblues


Jag hade under den gångna veckan sett hur solens strålar retfullt dansade utanför fabriksfönstren för att sedan försvinna in under ett soldistäcke när det var dags för hemlöp på eftermiddagarna. Jag hyste därför inga större förhoppningar ju närmare vi kom fredagen att denna ystra lek skulle fortsätta. Men tji fick jag, och den sommartörstande pappan kunde kvittera ut en fantastisk helg med familjen ute på ön.


Vi började med att låta vilddjuret från Inglostadt accelerera ned till våra drömmars stad Nynäshamn där AK väntade på att bli upplockad. Väl där så taxade vi in på det grymma Thaihaket utåt Estö för en trivsam kickoff på helgen. Både gott och prisvärt i en mysig miljö.



Sedan bar det av ut till ön där mormor och morfar väntade på spelkväll och den medhavda godispåsen med lite blandat rött. Den som stack ut mest var nog nykomlingen från Gnarly Head - en syrah som inte smakade syrah, och när man hade förlikat sig med det och konstaterat att den mer drog åt appassimentohållet så fick den 4 stycken sol-och-vårare i den interna betygsskalan.


Lördagen tog vid där fredagen slutade och efter genomförd frukost och spänstigt morgonlöp så var det så dags för Esters belöning. Ovetandes om detaljer så var hon i alla fall insatt i att vi ville belöna henne för hennes snabba framsteg med dykning och simning - frågan var bara vad. Och jag tror det var först när vi rullade in vid allén till Herrhamra Gård som det gick upp ett ljus med tillhörande glädjetjut hos henne...




En lycklig och salig tjej fick sedan vara med och göra i ordning hästen Mulle innan dagens ridlektion tog sin början. Och till och med farsan som inte kan något om hästar noterade flickebarnets fallenhet för ridning vilket också bekräftades utav den lite imponerade instruktören. Ester sken ikapp med solen och jag fick på stående fot lova anmälan till ett kommande ridläger. Blir till att börja samla pantburkar, men vad gör man inte för ett par glädjestrålande blå ögon.


Efteråt cyklade vi bort till Sjöbodarna vid Ankarudden för lite glass- och brygghäng. Dessutom var vi ju tvungna att snacka av oss lite om den roliga belöningen. Och just i den stunden kändes den annalkande hösten väldigt avlägsen. 



Söndagen blev vädermässigt en upprepning av lördagen och efter avslutat långpass på morgonen så slöt farsan upp med Ester för en heldag på bryggan och i plurret. Behagliga 19 grader i vattnet fick dykaren att genomföra flera expeditioner. Farsan gjorde inte många knop eller handtag på trädgård eller boningshus, men ibland kan det vara skönt att bara njuta. Och tro mig, det kommer snart helger då man får slita för att hålla värmen. Jag säger som jag alltid har sagt - jag är inte gjord för dessa breddgrader och den svenska sommaren är allt för kort. Men den här helgen njöt vi och jag sätter upp den på en egen hylla i minnesbanken. Esters lyckliga min vid läggdags på lördagskvällen kopierar jag in i hjärteroten. Underbara barn!

Inga kommentarer: