- Kustmiljö (Sandhamn, Gotland/Fårö, Fjällbacka, Öland)
- Radarpar (kvinna/man)
- Bifigur (med en relation till någon av huvudpersonerna)
- Kriminalfallet hamnar ofta i bakgrunden till förmån för relationsvinklingar (kärlek/svek/otrohet/familjeproblem)
- Parallell historia som har till uppgift att förvirra läsaren.
Och så fortsätter det i bok efter bok. Därför kändes det befriande att upptäcka Mons Kallentoft som väljer att berätta sina historier med en slags suggestiv dröjande prosa. Först rynkade jag lite på näsan innan jag insåg att jag indoktrinerats av ovan nämnda mall, och därför inte såg genial berättarkonst.
Förvisso prickar Mons in vissa av punkterna i mallen, men inte så att de blir överhängande - istället är det hans melodiska skriftspråk som sticker ut. Och han vågar sätta pränt på det förbjudna och outtalade. Sedan kan jag inte låta bli att fascineras av hans infall att låta mordoffren sväva ovanför den fortlöpande utredningen och komma till tals med sina tankar i kursiv stil. Just nu finns det fyra böcker ute på marknaden med huvudrollsinnehavaren Malin Fors - och serien kallas i folkmun för Årstidsmorden (Vårlik, Sommardöden, Höstoffer & Midvinterblot). Läs dem du också - idag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar